Søke om tilskudd
I oktober året før hvert valg kan man søke om tilskuddsmidler til informasjonstiltak. Søknadsfristen er 15. november samme år.
Målet med tilskudsordningen er å øke de stemmeberettigedes kunnskap om valget samt å øke valgdeltakelsen.
Tilskuddsmottaker kan få dekke utgifter knyttet til informasjonstiltak som kampanjer, nettsider, produksjon og distribusjon av informasjonsmateriell og så videre.
Informasjon om søknadsprosessen finnes i forskriften om tilskudd til informasjonstiltak.
Prioriterte målgrupper
Tiltak rettet mot unge velgere, velgere med innvandrerbakgrunn og velgere med behov for særskilt tilrettelagt informasjon blir prioritert.
Hvem kan søke tilskudd?
Organisasjoner og andre aktører som er registrert i enhetsregisteret/ frivillighetsregisteret kan søke om tilskudd. Tiltaket det søkes om tilskudd må være partipolitisk nøytralt. Enkeltpersoner, kommuner, fylkeskommuner og politiske partier kan ikke søke om dette tilskuddet.
Søk tilskudd fra oktober
Søknadsskjema for tilskudd om informasjonstiltak i forbindelse med stortingsvalget 2025 åpner i oktober 2024.
Tilskuddsordningen forvaltes av Valgdirektoratet. Ved spørsmål om ordningen, kontakt oss på post@valg.no.